liftsystem kft, lift, felvonó, teljeskörű javítás, szerelés, karbantartás



Pályázati Infóblokk
FŐOLDAL
SZOLGÁLTATÁSOK
ALUMÍNIUM HEGESZTÉS
ELÉRHETŐSÉGEK
TÖRTÉNELEM
MŰSZAKI TANÁCSADÁS
ÉRDEKES KÉPEK VIDEÓK
TÉRKÉP
FACEBOOK OLDAL







Egy kis történelem…

Már az ókori egyiptomiak is emelő-berendezéseket használtak a piramisok építéséhez i.e.2600-ban. Ez igazán figyelemre méltó technikai vívmány, figyelembe véve, hogy a legnagyobb piramis több mint 152 méter magas és az építőkövei között számos 90 tonnánál is nehezebb. Azóta a működési alapelv megváltozott: lefelé mozgó ellensúly segít a teher emelésében.

Az ókori Görögországban Archimédesz fejlesztett ki egy kötelekkel és csigákkal működő emelőszerkezetet, amelyben a kötél egy emelőkarokkal ellátott csörlődob köré volt tekercselve.
I.sz. 80 körül a gladiátorok és vadállatok kezdetleges felvonókkal érték el a Római Colosseum arénájának szintjét.
Középkori feljegyzések számos rajzot tartalmaznak embereket és felszereléseket szállító emelőkről. Köztük a leghíresebb a görögországi Szt Barlaam monostor felvonója. A monostor egy kb. 61 méter magas sziklán állt és az emelő-berendezés - amelyhez kosarat vagy hálót használtak - volt az egyetlen lehetőség a megközelítésére.
Egy a francia tengerparton lévő apátságban 1203-ban építettek egy nagy taposókerékkel működő emelőt. Az kereket egy szamár hajtotta, a terhet egy dobra csavart kötél tartotta.
A fenti berendezésekben az a közös, hogy emberi vagy állati erőt alkalmaztak a teher emeléséhez.
1743-ban XV. Lajos egy ellensúllyal ellátott liftett rendelt versailles-i kastélyába.
1833-ban egy tengelyirányban ide-oda mozgó rudakkal működtetett berendezés szállította a Harz hegység bányászait Németországban.
1835-ben szíjhajtású felvonót alkalmaztak egy angliai gyárban.
1846-ban tűnt fel az első hidraulikus - vízzel működő – felvonó. Ezt azután - a gépek és mérnöki tudományok fejlődése nyomán - hamarosan más motoros emelő-berendezések követték.


liftsystem

Újítás és tökéletesítés

Az amerikai nagyvárosok épületei elkezdtek 6 emeletnél magasabbra nőni, kihasználva a lehetőséget, amelyet a biztonsági lift nyújtott.

1857-ben üzembe állították a világ első biztonsági személyfelvonóját egy a Broadway és Broome Street sarkán álló áruházban. Az felvonót gőz hajtotta.
Ahogy a liftek biztonsága és megbízhatósága folyamatosan javult, a lakóházak felső emeletei egyre kelendőbbek lettek megfordítva ezzel egy régóta fennálló trendet.
1870-re az Otis Brothers & Company bevétele meghaladta az 1 millió Dollárt. Néhány évvel később nem kevesebb, mint 2000 Otis felvonó üzemelt.
A vállalat folytatta a technológiai fejlesztéseket. 1878-ban, Otis bemutatott egy hidraulikus liftet, amelyik 244 métert tett meg percenként. Ugyanabban az évben Otis felszerelt az első hidraulikus személyfelvonót New Yorkban. A vállalat továbbá bemutatott egy sebességhatárolóval ellátott biztonsági berendezést, amely fokozatosan lassította álló helyzetbe a felvonót vészhelyzet esetén.
1889-ben újabb szabadalommal rukkolt elő, az első áttétel nélküli felvonóval. Ez a csigakerekes hajtással ellátott berendezés elsősorban teherliftként működött. A jobb áttételek kifejlesztésének köszönhetően a hajtóműves felvonók 30-120 méter voltak képesek megtenni percenként. Ennek következtében elektromos felvonók alkalmasak lettek a középmagas lakóházakban való használatra. Annak ellenére, hogy kisebb helyet igényelt, a sebessége miatt azonban még mindig háttérbe szorult a gőzhajtású hidraulikus liftekkel szemben a magasabb épületekben. De a nagy áttörés már nem volt messze.

liftsystem

A biztonságra alapozva.

Az előnyök ellenére egy, a kezdeti idők óta fennálló probléma továbbra is megmaradt. Nem volt lehetőség megelőzni a berendezés lezuhanását, ha az emelőkötél elszakadt. Ez az állandóan fennálló veszély tette a felvonók üzemeltetését és használatát kockázatossá.

1852-ben Elisha Otis vezető gépészként dolgozott a Bedstead Manufacturing Co. yonkersi üzemében. Azt a megbízást kapta, hogy tervezzen egy teherfelvonót a vállalat termékeinek szállítására. Otis tudatában volt a problémának, amit a kábelszakadás okozhatott, ezért kereste a megoldást, amivel kiküszöbölheti a kockázatot.
Felismerte, hogy egyfajta biztonsági fékre van szükség. A féknek automatikusan azonnal működésbe kellett lépni megóvva ezzel az emberi életeket és vagyontárgyakat. Otis egy vasúti kocsi rúgóját rögzítette a platform fölé, majd reteszelőműveket helyezett a sínekre a torony mindkét oldalán. Az emelőkötelet a rugóhoz rögzítette olyan módon, hogy az emelőplatform súlya pont elegendő feszességet eredményezett ahhoz, hogy a rugó ne érintkezzen a reteszelőművekkel. Ha a kötél elszakadt a rugó feszítettsége megszűnt és azonnal bekapcsolta a reteszelőműveket, amelyek rögzítették a platformot és megakadályozták annak lezuhanását.
Időközben a Bedstead Manufacturing Co. csődbe ment. Otis az országon éppen akkor keresztülsöprő aranyláz hatására nyugatra készült. Azonban mielőtt elindult volna megrendelés érkezett két biztonsági emelőre egy New York-I bútorgyártótól. Korábban a gyár két alkalmazottja életét vesztette egy balesetben, amelyet kötélszakadás okozott. A cég szerette volna megelőzni a további baleseteket.
1853 Szeptember 20-án Otis megnyitotta saját vállalkozását a csődbement Bestead üzem egy részén. Az biztonsági felvonó népszerűsítése érdekében egy nagy érdeklődést kiváltó bemutatót tartott 1854-ben a New York-i Crystal Palace kiállításon. A legnagyobb kiállítási csarnokban felállított egy komplett biztonsági felvonót, amelyet megengedett ösztömeggel megterhelt és maga is az platóra állt. Amint a tömeg körégyűlt, jelzésére egy segítője elvágta a függesztőkötelet egy fejszével. Az embereknek elakadt a lélegzete, de mielőtt a felvonó lezuhanhatott volna a rugó rögzítette a reteszelőket, megtartva a platót. Attól kezdve az emberek az Otis Elevator Company nevéhez társították a biztonsági felvonót.







www.liftsystem.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!